статье анализируются две главные сенсации, связанные с начавшейся в 2014 г. публикацией так называемых “Черных тетрадей” М. Хайдеггера (Sсhwаs Неftе. Gеsаmtаиs- gаbе. Вd. 94-96). Прежде не было известно, что Хайдеггер вел, начиная с 1931 г. и до конца жизни, записи, отражавшие его сокровенные размышления по философским и социальноисторическим проблемам. Эти записи образуют корпус из 34 тетрадей в черном переплете. С их издания начинается новый, непредвиденный, этап хайдеггероведения, когда для добросовестного исследователя запретно не принимать в расчет “Черные тетради”. Данная статья продолжает начавшуюся профессиональную дискуссию, связанную с антисемитизмом Хайдеггера и с главными идеями “Черных тетрадей” - в частности, с категориями “Масhеnsсhаft(еn)”, “Rесhеnsсhаft(еn)”, “Riеsig(еn)”, которые Хайдеггер использовал как при анализе Нового времени, так и при характеристике “национальных начал”.
The author analyses two bombshell effects produced by the recent publication of so called Black Notebooks (Schwarze Hefte) by Martin Heidegger (Gesamtausgabe, Bd. 94-96, 2014). Until recently scholars and wider public appear to have been unaware of these Heidegger’s strictly private labors performed from 1931 through the end of his life. These Notes ma&ke up a body of 34 notebooks in black binding covering philosopher’s innermost thoughts concerning philosophy, history and society in general. Today we are witnessing a start of brand new and unforeseen stage in Heideggerian scholarship, which promis&es to put a ban on the conscientious ignoring of the Black Notebooks. The present article keeps up the scholarly debate touching upon the philosopher’s anti-Semitism as well as the categories of Machenschaften, Rechenschaft (rech- nerisch) and Riesig&(en), that had been employed in analysis of the Modern Age and the National principles.