Background. National education is going through a stage of critical and at the same time constructive rethinking of reality, which is connected with a deep transformation of all spheres of social life. The cognitive-informational approach to the selection of the content of education is inferior to the socio-cultural one, and the monologic style of the teacher"s pedagogical interaction is to the developmental one. In general, education is increasingly organized not according to the principles of acquiring certain knowledge, abilities and skills from the foundations of science (knowledge paradigm), but according to the laws of social-psychological interaction (personally oriented paradigm), the substantive basis of which is a developmental approach. Therefore, the theory and practice of developmental education acquires special importance. Purpose and tasks. The purpose of the article is to substantiate the technology of developmental training in the training of future specialists in institutions of higher education. Task: to reveal the essence of developmental learning technology, categories "developmental learning", "developmental learning technology"; to determine the organizational and pedagogical conditions of developmental education in institu&tions of higher education. Results . Pedagogical technology of developmental training of future specialists in higher education is disclosed; the organizational and pedagogical conditions for the implementation of developmental training in the proces&s of educational activity are substantiated; the content of the categories "development", "technology of developmental education", "developmental education" has been specified. Conclusions . Developmental learning technology is defined as a systemati&c method of planning, implementation and evaluation of the entire learning process in higher education institutions. It was found that under the condition of development and implementation of new pedagogical technologies in the process of professiona&l training in higher education institutions, the student becomes a participant in the process of constructing new knowledge with the help of their assimilation, awareness and application. The essence of the category "developmental training", "develop&ment", "technology of developmental training" is revealed. Developmental learning technology is defined as a systematic method of planning, implementation and evaluation of the entire learning process in higher education institutions. The organizatio&nal and pedagogical conditions for the development of students" educational activities are substantiated as such, which can determine the course and effectiveness of specially organized work on the development of students" educational activities and &determine the technology of developmental education of students of higher education institutions.
Вступ . Національна освіта переживає етап критичного і водночас конструктивного переосмислення дійсності, що пов"язане з глибоким перетворенням усіх &сфер суспільного життя. Пізнавально-інформаційний підхід до відбору змісту освіти поступається соціально-культурному, а монологічний стиль здійснення викладачем педагогічної взаємодії - розвивальному. Загалом освіта дедалі більше організовується не з&а принципами засвоєння певних знань, умінь і навичок з основ наук (знаннєва парадигма), а за законами соціально-психологічної взаємодії (особистісно орієнтована парадигма), змістовною основою яких є розвивальний підхід. Тому набуває особливої ваги те&орія і практика розвивального навчання. Мета і завдання. Мета статті - полягає в обґрунтуванні технології розвивального навчання в підготовці майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Завдання: розкрити сутність технології розвивального навчання, к&атегорій "розвивальне навчання", "технологія розвивального навчання"; визначити організаційно-педагогічні умови розвивального навчання в закладах вищої освіти. Результати . Розкрито педагогічну технологію розвивального навчання майбутніх фахівців у З&